Mobile menu
Život v katakombách

Život v katakombách

V obou předchozích letních obdobích otevřela platforma performativního umění Terén veřejnosti podzemní prostory katakomb na Zelném trhu, někdejší Galerii Katakomby. Poprvé v roce 2021 s trojdílnou sérií výstav Spooky Butt, kurátorovanou česko/mexicko-rakouskou dvojicí Šimonem Kadlčákem a Danielem Hüttlerem. O rok později nabídly katakomby úkryt před horkým letním počasím díky projektu Order of Sonic Chaos, kurátorsky zaštítěným Jonášem Gruskou. Ohlédnutí za tímto specifickým programem narušujícím klasické letní „divadelní prázdniny“ snad zavane kousek příjemného chládku linoucího se z katakomb až k vám.

2021/ SPOOKY BUTT

Spooky Butt, mezinárodní výstavní projekt na téma lidské tělesnosti a nevyjasněného vztahu k vlastní fyzické stránce, probíhal ve třech intenzivních blocích sestávajících vždy z nové výstavní situace, odlišného uchopení architektury prostoru a doprovodného programu.

Přestože je tělo naším “domovem”, v němž trávíme celý život a jímž částečně prezentujeme okolí naši osobnost, právě nemožnost jej za tohoto života plně opustit je zdrojem pocitů úzkosti a odcizení.

 (Kurátorský text Šimona Kadlčáka a Daniela Hüttlera)

 

Spooky Butt vizuál, Veronika Hlinková.

 

První blok, Spooky Butt 1: Bio-Organic / Somatic Digestion (2–⁠11/7/2021) představil biologické lidské tělo jako horor, evokoval hrůzu z vlastní neovladatelné tělesnosti, z probíhajících organických procesů. Volba specifických výstavních prostor katakomb, připomínajících zákruty trávicího traktu, tak v duchu site-specific tendencí umožnila i návštěvníkům obrátit se od vnějšího k vnitřnímu a objevovat katakomby samotné jako útroby neidentifikovatelného organismu, snad vnitřku velkého společného těla všech zúčastněných. Součástí výstavy byl i doprovodný program v podobě taneční performance brazilské tanečnice Denise Palmieri a pohybové choreografie dvojice Daphne Horenczyk a Jolyane Langlois.

 

Spooky Butt 1: Bio-Organic / Somatic Digestion instalace. Foto: František Svatoš.

 

Denise Palmieri performance. Foto: Martina Lajczak.

 

Spooky Butt 2: Bio-Efficient / Recursive Procession (2–⁠15/8/2021) přenesl pohled na lidské tělo od organického k technologickému. Zaměřil se na strachy spojené s modifikacemi a fanatickým honem za dokonalostí vlastního těla pomocí všech možných dostupných moderních postupů od plastické chirurgie přes protetiku až k virtuální realitě. Témata spojená s transhumanismem a tímto nastoleným „nadpřirozenem“ rozvíjel doprovodný program diskusí, artist talku a koncertní performance Pope Snagreta.

 

Spooky Butt 2: Bio-Efficient / Recursive Procession. Foto: František Svatoš.

 

Pope Sangreta performance. Foto: František Svatoš.

 

Poslední kapitola, Spooky Butt 3: Co-Parasitic / Microbial Regression (4–⁠12/9/2021), znovu změnila perspektivu nahlížení na lidské tělo. Díky posunutí měřítka ho odhalila ne v jeho homogenní individualitě, nýbrž jako jakousi nádobu naplněnou množstvím provázaných organismů. Každý jedinec je tvořen právě tímto společenstvím spolu žijících mikroorganismů. Doprovodný program tvořila dvojice workshopů a přednáška Nikoly Ivanova na téma biopolitiky spánku.

 

Spooky Butt 3: Co-Parasitic / Microbial Regression instalace. Foto: Barbora Doležalová.

 

Série výstavních projektů provedla návštěvníka postupně třemi odlišnými strachy z neznámého. Společným jmenovatelem však bylo společné zakoušení a sdílení vnitřních hrůz, které prožíváme všichni bez rozdílu.

...

Umělci a umělkyně: Csaba Kis-Róka, Kinke Kooi, Markéta Wágnerová, Štěpán Brož, Marek Delong & Anna Slama, Kea Bolenz, Frank Yunker, Daniela Ponomarevová, Judita Levitnerová, Saon, Julie Villard & Simon Brossard, Chin Tsao, Leon Eisermann, Sebastian Mittl, Laura Lintrup, Petr Nápravník, Lukas Posch, José Eduardo Barajas

Kurátoři: Šimon Kadlčák & Daniel Hüttler

 

2022/ ORDER OF SONIC CHAOS

Loňské léto navázal Terén na Spooky Butt opět třídílným interdisciplinárním programem Order of Sonic Chaos, tentokrát využívajícím prostory katakomb jako specifickou laboratoř ke zkoumání psychoakustických vlastností zvuku, fyzikálních limitů a rezonančních vlastností lidského těla. Kurátorská koncepce experimentálního zvukového umělce Jonáše Grusky, mimo jiné i uznávaného tvůrce nástrojů pro field recordings, obsahovala propojení hudby, zvuku, výtvarného umění a performance. Přizvaní umělci vytvářeli nová díla přímo pro unikátní prostory katakomb.

„Vytváraním vlastného, často až mimozemsky pôsobiaceho estetického jazyka predstavujú nové audiovizuálne environmenty pripomínajúce výzdoby svätýň. Priestor katakomb sa postupne premieňa na dočasné chrámy so zvukom ako sakrálnym nástrojom. Výskum pokračuje.“

  (Kurátorský text Jonáše Grusky)

Order of Sonic Chaos vizuál, Kristýna Hejlová.

 

Prvním z výstavních bloků byl Order of Sonic Chaos I: Ephemeral Shrine (18–25/8/2022). Audiovizuální instalace Angakoka Thotha, Jonáše Grusky, Františka Hanouska a Jakuba Hájka v podobě výtvarného umění a zvukových objektů pracovala s ohledáváním vztahu zvuku a rituálu, psychoakustických efektů, ultrazvuku a kontrolované rotace. Součástí doprovodného programu byl mimo jiné i koncert zvukové umělkyně a skladatelky Natálie Plevákové, která ho odehrála přímo na jeden z instalovaných objektů sestávající z pěti různorodých reproduktorů využívajících odlišná frekvenční spektra a směrovost. Důležitým prvkem byla také komentovaná prohlídka vedená přímo kurátorem, Jonášem Gruskou, díky které bylo umožněno i méně znalým pochopit, v jaké poslechové situaci se díky soustavám reproduktorů v prostoru katakomb ocitli.

 

Order of Sonic Chaos I: Ephemeral Shrine instalace. Foto: Denisa Römerová.

 

Koncert Natálie Plevákové. Foto: Denisa Römerová.

 

Order of Sonic Chaos II: MSHR (30/8–4/9/2022) přetvořilo katakomby v unikátní interaktivní světelně-zvukové prostředí, do kterého může návštěvník vejít a svobodně si hrát, vlastním pohybem po prostoru ovlivňovat audiovizuální stránku instalace. Autorskou uměleckou dvojici MSHR tvoří Birch Cooper a Brenna Murphy, kteří společně již přes 10 let experimentují se skulptulárními elektronickými systémy. Výrazným prvkem v doprovodném programu byla jejich performance na Sklepní scéně CED, ke které jeden z návštěvníků, tvůrce volně improvizované hudby a noise music, student Teorie interaktivních médií na MUNI, Kryštof Pátra dodává: „Vyjma toho, že esteticky to je přesně něco, co mě baví, tak pro mě platí, čím víc lidí tvoří nějakou zvukovou plochu, tím je to pro mě zajímavější. Ale co mě asi bavilo nejvíc, bylo to, jak to měli všechno postavené na světle a na světlocitlivých senzorech. S využitím nástrojů na čtení světla, co si postaví performeři sami, jsem se zatím ještě moc nesetkal.“

 

Order of Sonic Chaos II: MSHR instalace. Foto: Denisa Römerová.

 

MSHR performance. Foto: Denisa Römerová.

 

Závěrečný díl série Order of Sonic Chaos III: EJTECH (9–13/9/2022) připravila interdisciplinární dvojice Judit Eszter Kárpáti a Esteban de la Torre, pracující s metamateriály, experimentálními rozhraními a augmentovanými textiliemi. Audiovizuální site-specific instalace s názvem Along the Meander propletla katakomby textilně-zvukovým systémem vytvářejícím akustické pole. Doprovodným programem mimo artist talku a komentované prohlídky byla také performance Split Weft.

 

Order of Sonic Chaos III: EJTECH. Foto: Denisa Römerová.

 

Performance Split Weft. Foto: Denisa Römerová.

 

Celou sérii Order of Sonic Chaos uzavírá Kryštof Pátra těmito slovy: „Opět se mi prohloubilo uvažování o prostoru. Zvuk existuje v prostoru a ve chvíli, kdy se do něho nahrne spousta lidí, vytváří jejich těla další plochy, od kterých se zvuk odráží. Do primární zvukové složky zároveň vstupují zvuky kroků, přešlapování, zakašlání...“

...

Umělci a umělkyně: MSHR, EJTECH, Angakok Thoth, Jonáš Gruska, František Hanousek, Jakub Hájek, Natálie Pleváková

Kurátor: Jonáš Gruska

 

Order of Sonic Chaos III: EJTECH. Foto: Denisa Römerová.

...

Text připravila Kristýna Businská

english