Mobile menu

časopis

Kontexty a přesahy tvorby Centra experimentálního divadla

Centrum experimentálního divadla vydává vlastní časopis s názvem CEDIT. Čtvrtletník byl založen v roce 2019 a je důležitým prostorem pro přemýšlení o divadle, umění, kultuře, ale i o tématech, která nás zajímají.

Redakce

The editorial board represents the collective management of the journal. It consists of a stable internal team and a variable external team. The whole board consensually chooses and creates the textual content of CEDIT. It cooperates with authors and visiting students. Every printed issue of CEDIT is focused on a specific topic.

CEDIT is open to cooperating with anybody. If you have a topic or article to publish, do not hesitate to write us at cedit@ced-brno.cz. We are open to variable modes of cooperation – authorship, study visits, coproduction etc.

The internal team

Petr Kodenko Kubala (*1988) studied sociology at the Faculty of Social Studies of Masaryk University and currently works as a researcher at the Institute of Sociology of the Academy of Sciences of the Czech Republic where he deals with the housing trajectories of young adults, participatory housing and the global crisis of housing affordability. Thematically, however, he is divided between the sociology of housing and theatre because he based his experimentally written dissertation on long-term ethnographic research in the theatrical environment.

Jakub Liška (*1994) studied grammar school in Frýdlant and dramaturgy at Janáček Academy of performing arts. He is currently a doctoral student at the Department of Theater Studies at Masaryk University. In his dissertation research, he deals with the sociology of theatre, especially institutional, social, cultural, and other conditions that influence or co-determine the formation of theatrical dramaturgy.

The external team

Viktória Citráková (*1999) studied interactive media theory, now she is studying performance at FaVU BUT. She works in the field of literature. She has been published in the magazines Dotyky (2016) and Vertigo (2018). She organizes automatic writing workshops and in 2020 initiated the establishment of the non-art platform Kontrakolektiv. She currently works as a project coordinator at Terén and volunteers at the non-profit organization NaZemi. She is the organiser of theatre lab CED_observer.

Josefína Formanová (*1992) studied philosophy at FF UK and she studies for a doctorate there. In 2021, she was awarded by Tom Stoppard Award for an essay in Czech.

Barbora Liška (*1993) graduated in theatre studies and German studies at Masaryk University. She has long been involved in performance, movement, and theatrical dance, to which she also devotes her dissertation research. She also deals with the popularization of theatre among high school students, namely within the project of the DiFa JAMU junior university and as a dramaturgy teacher at the HaDivadlo in Brno. She is the founder of theatre lab CED_observer.

A place for visiting student

There is one place for visiting students during the preparation of the CEDIT issue. In 2024, all places for visiting students are occupied.

The editorial board (Barbora Liška, Jakub Liška and Petr Kubala) has received Cena divadelních novin award 2020/2021 in the category of Theater publication.

Art direction

The art director and graphic designer of CEDIT is Jan Brož. It creates the visual design and typography of each CEDIT and hosts a guest artist, who creates original visual material for every issue. 

CEDIT is published three times per year by Centrum experimentálního divadla, p. o. [IČ: 00400921] 
ISSN: 2694-7765 MK ČR E 237

E-mail: cedit@ced-brno.cz
Instagram: cedit_ced
Facebook: cedit_ced

Články

large

O citlivosti
CEDIT 14

Úvahy o podobách citlivosti obecně i v rámci naší spolupráce. Kolektivní textredakce CEDITu 14 iniciovaný Hanou Kokšalovou.

kolektiv
More
large

Imaginativní tělo Bílé velryby
CEDIT 14

Autorstvo: Eliška Havla Pomyjová, Veronika Svobodová, Kryštof Kočtář, Karolína Mikulášková, Honza Mikulica, Sofia Klebanová, Hana Kokšalová, Petra Šavrdová

kolektiv
More
large

TEĎ
CEDIT 14

Texty básní vzniky asociativní kolaborací autorstva.

Simona Hendrychová, Sofia Klebanová, Karolína Mikulášková, Eva Miléřová
More
large

Percepce lexikonu intervenujících narativů
CEDIT 14

Sedím na pohovce v boční potemnělé místnosti galerie a pozoruji videoprojekci.

Honza Mikulica
More
large

Stabilní základy jsou pro experimentování klíčové
CEDIT meets N.A.Toˇ

S organizátorstvem N.A.Toˇ, workshopů aktivistického klaunství, o radosti, organizaci, skrytých hierarchiích a pokusech překonat toxické vzorce.

Petr Kodenko Kubala
More
large

Nový nacionalismus přináší jen symbolické uznání. Příčiny problémů ale neřeší
CEDIT 13

Rozhovor s politoložkou Zorou Hesovou o novém nacionalismu, socioekonomických podmínkách jeho úspěchu a obnoveném vztahu katolicismu a národního konzervatismu.

Petr Kodenko Kubala
More
large

Národní identita tkaná dialogem
CEDIT 13

S profesorem Tariqem Modoodem o multikulturalismu, národní identitě a dialogu jako alternativě k polarizaci veřejné debaty.

Jakub Liška
More
large

Kdo je tady Evropan?
CEDIT 13

Rozhovor s evropskou spisovatelkou Janne Teller1

Janne Teller, spisovatelka s německo-rakouskými kořeny, vyrostla v Dánsku. Po studiu makroekonomie pracovala řadu let v oblasti humanitární pomoci a řešení konfliktů při OSN. Od devadesátých let se věnuje výhradně psaní. Vydala množství filozofických esejů a knih, jež jí přinesly světový ohlas i pověst buřičky a aktivistky. Ačkoli o sobě říká, že nikdy nepíše, aby provokovala.2 V řadě zemí zanechávají její texty výraznou politickou a literární stopu. Mezi nimi například nejpřekládanější román Nic (Intet), který vyšel i v češtině3 a byl loni představen na pražském veletrhu Svět knihy, kde byla spisovatelka hostem.4

Josefína Formanová
More
large

Za hranice hranic
CEDIT 13

O abolicionismu (státních) hranic a dystopiích, které k němu vedou

Jonáš Cink
More
large

Ne-viditelná dramaturgie
CEDIT 13

Souhrn z kulatých stolů v rámci Divadelního světa Brno 2023

Jakub Liška
More
large

Divadlo antropocénu: Vyjít až někam daleko za lidské
CEDIT 13

The Anthropocene

A bride wears a train

of three thousand

peacock plumes

She walks down the aisle

like a planet

trailing her seas

every wave an eye

shivering with the memory

of the display

how the trees turned

to watch as the bird

raised the fan of his tail—

emerald forests

bronze atolls

lapis islands

every eye

a storm

held in abeyance

Pascale Petit, Tiger Girl1

Petr Kodenko Kubala
More
large

Opravdová participace znamená také opravdovou touhu po změně
CEDIT 13

Rozhovor s Françoisem Matarassem o participativním umění, konceptech komunity a kulturní demokracii.

Jakub Liška
More
large

Jiné performance kultury
CEDIT 13

Père Ubu: Men of Poland, charge!

The Polish Army: I think he means retreat.

Père Ubu: The victory is ours!

The Polish Army: I think he means defeat.

Z písně Watching the Pigeons od Père Ubu1

Sven Lütticken
More
large

Mezi Dobrem a Zlem: Jak důležitý je imperativ „poznej sebe sama“?
CEDIT 13

Můžeme s jistotou říct, jak daleko bychom zašli za zvláštních okolností? Ne. Možná známe rovnici a množství proměnných, které nás řídí. Čím lépe je známe, tím snáze se můžeme zdokonalovat a s tím větší jistotou dokážeme nakreslit hranici, kde se zastavíme, vydáme-li se cestou bezpráví. Jedinou překážkou je sebeklam.

Janne Teller
More
large

Musíme aktivně přispívat k proměně světa
CEDIT_online

S americkou tanečnicí a pedagožkou Arawanou Hayashi o její metodě Social Presencing Theater, hledání pozitivity v současném světě a vnášení umění do každodenního života

Jakub Liška
More
large

„Jestli má být umění relevantní, tak v tom, jaká témata přináší. Nerůst je jedním z nich,“ vraví Eva Fraňková
CEDIT_online

Otázky o kultúre udržateľnosti sa v umeleckej sfére otvárajú čoraz častejšie. Jeden z naratívov, ako sa o environmentálnej téme baviť, je „nerůst“ – model návrhov a politík smerujúci k sociálnej a ekologickej transformácií spoločnosti, postavený na kritike kapitalizmu.

Nerastové myšlienky nachádzajú svojich zástupcov aj v kultúre, o čom svedčí napr. otevřený dopis ministru kultury alebo nerůstová sezona v HaDivadle. Dôležitým míľnikom pre domáce nerastové hnutie bolo zorganizovanie prvej medzinárodnej konferencie o nerůstu v Česku, ktorá prebehla na jeseň 2022 v Brne.

O konferenci a o tom, prečo je dôležité diskutovať environmentálne otázky naprieč obormi, sme se bavili s Evou Fraňkovou – odborníčkou na ekologickú ekonómiu, nerastovou popularizátorkou a odbornou asistentkou na Katedře environmentálních studii FSS MU.

Viktória Citráková
More
large

Hologramová praxe
CEDIT_online

Rozhovor s Cassie Thornton a Magdalenou Jadwigou Härtelovou o projektu Hologram.

Jakub Liška
More
large

Vzájemná zodpovědnost na jevišti i v běžném životě
CEDIT_online

Rozhovor s divadelní režisérkou a pedagožkou Janou Svobodou o dokumentárním divadle, metodě Úhly pohledu a divadle social-specific.

Iva Heribanová
More
large

Tělo v práci
CEDIT 06

Úryvky z knihy filosofky a teoretičky umění Bojany Kunst Artist at Work: Proximity of Art and Capitalism vybral a přeložil Petr Kubala.

Bojana Kunst
More
large

Imaginace jako sval
CEDIT 07

Rozhovor s Magdalenou Šipka, Martinem Tománkem a Danem Vykoukalem o projektu Futuropolis vedla Barbora Liška. Úvod k rozhovoru napsala Barbora Kleinhamplová.

Barbora Liška, Barbora Kleinhamplová
More
large

O škárach, kýchnutí a obnaženej existencii
CEDIT_online

Rozhovor s režisérom Jiřím Austerlitzom

Viktória Citráková
More
large

Staré pořádky jsou neudržitelné, nejen v divadle
CEDIT_online

Rozhovor s Agatou Adamieckou Sitek o progresivním divadelním hnutí, feminismu a změnách na polských divadelních školách

Jakub Liška, Kateřina Stündlová
More
large

Rasismus a sexismus v uměleckém vzdělávání: subjektivní mapování
CEDIT_online

Vysoké umělecké školy nabízejí studujícím podnětné a bezpečné prostředí, v němž mohou svobodně rozvíjet své umělecké schopnosti a vize. Taková je přinejmenším idea. V praxi však umělecké školy každodenně zápasí s různými formami sexismu a rasismu. To dokládají svědectví, která posbíraly Anissa Boujdaini a Ilse Ghekiere mezi studujícími a vyučujícími různých vlámských uměleckých škol.

Ilse Ghekiere, Anissa Boujdaini
More
large

Granát, atomová bomba, shnilá jablka
CEDIT_online

Studie se pokouší zmapovat prostor diskuse kolem iniciativy #nemusíštovydržet v roce 2021. Vychází z analýzy 230 normostran textu a 1100 minut audiovizuálních materiálů.

Josefína Formanová, Petr Kubala, Jakub Liška, Kateřina Stündlová
More
large

Nahradí-li se konkrétní člověk jiným, systémový problém nezmizí
CEDIT 08

Rozhovor se stand-up duem výzkumnic Kateřinou Liškovou a Lucií Jarkovskou o nedorozumění ohledně systémovosti problémů, na které poukázala studentská iniciativa NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET. 

Petr Kubala
More
large

Z Wu-chanu přes Alpy až k nám do České republiky
CEDIT 06

Romská spisovatelka Eva Danišová shrnula první rok pandemie COVID-19 jednou větou.

Eva Danišová
More
large

O nepravých svobodách a pravé svobodě
CEDIT 05

Esej německého slavisty a literárního překladatele, zakladatele brněnského klezmer souboru HaChucpa a dlouholetého pedagoga JAMU o pojmu svobody v současné společnosti, o (uměleckém) vzdělávání ke svobodě a "pravé" globalizaci.

Wolf Spitzbardt
More
large

Potřebujeme tu otázku položit jinak
CEDIT 04

Rozhovor s filozofkou Alicí Koubovou o performanci, společenské roli kultury a etice péče

Barbora Liška, Jakub Liška
More
large

Sociální odstup je protikladem divadla
CEDIT 03

Karanténní opatření velí držet se v dostatečné vzdálenosti od ostatních a sdílet prostor s co nejmenším možným počtem lidí. „Sociální odstup“ je heslo dnešních dnů, doslovně přeložené z anglického „social distancing“ a podivně nepřesné, neboť se jedná zejména o odstup fyzický. Sociální odstup by totiž znamenal i popření společenské solidarity, která je naopak dnes mimořádně důležitá. Do důsledku aplikovaný sociální odstup je zároveň pravým opakem divadla.

Barbora Schnelle
More
large

Znovu promýšlet lidská práva
CEDIT 03

Rozhovor s Annou Šabatovou o živém odkazu Charty 77 a budoucnosti lidských práv.

Barbora Liška, Jakub Liška
More
large

Reflexe: VZTAHY FUNDUS UTOPIE
CEDIT 07 příloha

Speciální příloha CEDITu 07, v níž kurátorská trojice reflektuje Salón české scénografie VZTAHY FUNDUS UTOPIE

Amálie Bulandrová, Anna Chrtková a Jan Matýsek
More
large

Divadlo jako (sebe)reflexe
CEDIT 02

Některá divadla budují svůj úspěch na hereckých hvězdách, jiná jdou cestou uspokojení odvěké lidské touhy bavit se a dojímat, některá sázejí na propracovaný dramaturgický program a jiná, ta to mají asi nejtěžší, se snaží následovat ideál divadla jakožto prostoru veřejné diskuse.

Barbora Liška
More
large

Motorem vzdělávání je pouhá zvědavost
CEDIT 02

Rozhovor s rakouským filozofem Konradem Paulem Liessmannem o dvou principech vzdělávání, moralizaci umění a chvále hranic.

Barbora Liška, Jakub Liška
More
large

Divadlo na úniku pred človekom
CEDIT 01

Na prelome roku 1999 a 2000 sme sa triasli pred strašiakom s menom Y2K, ktorý mohol zapríčiniť kolaps počítačových systémov. Reálne hrozby buď neboli dostatočne katastrofické, alebo boli otázkou vzdialenej budúcnosti. Pre majoritu zmena klímy ostala problémom odborníkov a politických elít, pre politické elity zas problém odborníkov, ktorý nenaženie volebné preferencie.

Milo Juráni
More
large

Pokud nic nečiníme, jsme spoluodpovědní za stav věcí
CEDIT 01

Rozhovor s klimatologem Alexandrem Ačem o zprávách IPCC, Gretě Thunberg a společenské dopovědnosti vědce.

Jakub Liška, Matěj Nytra
More
česky