Centrum experimentálního divadla vydává vlastní časopis s názvem CEDIT. Čtvrtletník byl založen v roce 2019 a je důležitým prostorem pro přemýšlení o divadle, umění, kultuře, ale i o tématech, která nás zajímají.
časopis
Kontexty a přesahy tvorby Centra experimentálního divadla
Archiv čísel v PDF
Redakce
- představuje kolektivní vedení časopisu
- konsenzuálně vybírá a vytváří textový obsah CEDITu
- spolupracuje se stážistkami a stážisty

Petr Kubala (*1988)
Vystudoval sociologii na Fakultě sociálních studií Masarykovy Univerzity a v současné době pracuje jako výzkumník v sociologickém ústavu Akademie věd ČR, v.v.i., kde se v oddělení socioekonomie bydlení zabývá trajektoriemi bydlení mladých dospělých, participativním bydlením a globální krizí dostupnosti bydlení. Tematicky je však rozkročen mezi sociologii bydlení a divadlo, protože svou experimentálně psanou dizertaci založil na dlouhodobém etnografickém výzkumu právě v divadelním prostředí.

Barbora Liška (*1993)
vystudovala divadelní vědu a germanistiku na MU. Dlouhodobě se zabývá performancí, pohybovým divadlem a divadelním tancem, čemuž věnuje i svůj disertační výzkum. Zabývá se též popularizací divadla mezi středoškolskými studenty mimo jiné v rámci projektu juniorské univerzity DiFa JAMU a coby lektorka dramaturgie v brněnském HaDivadle.

Jakub Liška (*1994)
vystudoval dramaturgii na JAMU. V současné době studuje doktorské studium na Katedře divadelních studií MU. Ve svém disertačním výzkumu se zabývá sociologií divadla, především institucionálními, sociálními a kulturními podmínkami, které ovlivňují či spoluurčují utváření divadelní dramaturgie.
Autorky a autoři jsou do jednotlivých čísel oslovováni redakcí. Redakce je otevřena návrhům, které přijou z externích zdrojů na cedit@ced-brno.cz.
Redaktorský kolektiv (Barbora Liška, Jakub Liška a Petr Kubala) byl oceněn Cenou divadelních novin za sezonu 2020/2021 v Kategorie Publikační počin v oblasti divadla.
Art-direkce
Vytváří vizuál a sazbu každého čísla CEDITu a zve ke spolupráci hostující výtvarnice, které pro časopis připravují orginální vizuální materiály.
Artdirektorem a grafickým designérem CEDITu je Jan Brož.
Inspirační rada CEDITu
Tvoří ji zástupkyně a zástupci redakce, vedení CEDu a jeho tří scén – Divadla Husa na provázku, HaDivadla a Terénu. Rada se schází jednou za dva měsíce a diskutuje témata vzešlá z aktuálního čísla CEDITu. Slouží jako inspirační a reflexní prostor CEDu.
V současné době jsou členkami a členy inspirační rady: Ivan Buraj (HaDivadlo), Matyáš Dlab (Terén), Lukáš Jiřička (Terén), Viktorie Knotková (DHNP), Petr Kubala (CEDIT), Barbora Liška (CEDIT), Jakub Liška (CEDIT), Matěj Nytra (HaDivadlo), Miroslav Oščatka (CED) a Martin Sládeček (DHNP).
CEDIT vydává Centrum experimentálního divadla, p. o. [IČ: 00400921] a vychází třikrát ročně.
ISSN: 2694-7765 MK ČR E 237
E-mail: cedit@ced-brno.cz
Instagram: cedit_ced
Facebook: cedit_ced
Články

Rasismus a sexismus v uměleckém vzdělávání: subjektivní mapováníCEDIT_online
Vysoké umělecké školy nabízejí studujícím podnětné a bezpečné prostředí, v němž mohou svobodně rozvíjet své umělecké schopnosti a vize. Taková je přinejmenším idea. V praxi však umělecké školy každodenně zápasí s různými formami sexismu a rasismu. To dokládají svědectví, která posbíraly Anissa Boujdaini a Ilse Ghekiere mezi studujícími a vyučujícími různých vlámských uměleckých škol.

Granát, atomová bomba, shnilá jablkaCEDIT_online
Studie se pokouší zmapovat prostor diskuse kolem iniciativy #nemusíštovydržet v roce 2021. Vychází z analýzy 230 normostran textu a 1100 minut audiovizuálních materiálů.

Nahradí-li se konkrétní člověk jiným, systémový problém nezmizíCEDIT 08
Rozhovor se stand-up duem výzkumnic Kateřinou Liškovou a Lucií Jarkovskou o nedorozumění ohledně systémovosti problémů, na které poukázala studentská iniciativa NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET.

Z Wu-chanu přes Alpy až k nám do České republikyCEDIT 06
Romská spisovatelka Eva Danišová shrnula první rok pandemie COVID-19 jednou větou.

O nepravých svobodách a pravé svoboděCEDIT 05
Esej německého slavisty a literárního překladatele, zakladatele brněnského klezmer souboru HaChucpa a dlouholetého pedagoga JAMU o pojmu svobody v současné společnosti, o (uměleckém) vzdělávání ke svobodě a "pravé" globalizaci.

Potřebujeme tu otázku položit jinakCEDIT 04
Rozhovor s filozofkou Alicí Koubovou o performanci, společenské roli kultury a etice péče

Sociální odstup je protikladem divadlaCEDIT 03
Karanténní opatření velí držet se v dostatečné vzdálenosti od ostatních a sdílet prostor s co nejmenším možným počtem lidí. „Sociální odstup“ je heslo dnešních dnů, doslovně přeložené z anglického „social distancing“ a podivně nepřesné, neboť se jedná zejména o odstup fyzický. Sociální odstup by totiž znamenal i popření společenské solidarity, která je naopak dnes mimořádně důležitá. Do důsledku aplikovaný sociální odstup je zároveň pravým opakem divadla.

Znovu promýšlet lidská právaCEDIT 03
Rozhovor s Annou Šabatovou o živém odkazu Charty 77 a budoucnosti lidských práv.

Reflexe: VZTAHY FUNDUS UTOPIECEDIT 07 příloha
Speciální příloha CEDITu 07, v níž kurátorská trojice reflektuje Salón české scénografie VZTAHY FUNDUS UTOPIE.

Divadlo jako (sebe)reflexeCEDIT 02
Některá divadla budují svůj úspěch na hereckých hvězdách, jiná jdou cestou uspokojení odvěké lidské touhy bavit se a dojímat, některá sázejí na propracovaný dramaturgický program a jiná, ta to mají asi nejtěžší, se snaží následovat ideál divadla jakožto prostoru veřejné diskuse.

Motorem vzdělávání je pouhá zvědavostCEDIT 02
Rozhovor s rakouským filozofem Konradem Paulem Liessmannem o dvou principech vzdělávání, moralizaci umění a chvále hranic.

Divadlo na úniku pred človekom CEDIT 01
Na prelome roku 1999 a 2000 sme sa triasli pred strašiakom s menom Y2K, ktorý mohol zapríčiniť kolaps počítačových systémov. Reálne hrozby buď neboli dostatočne katastrofické, alebo boli otázkou vzdialenej budúcnosti. Pre majoritu zmena klímy ostala problémom odborníkov a politických elít, pre politické elity zas problém odborníkov, ktorý nenaženie volebné preferencie.

Pokud nic nečiníme, jsme spoluodpovědní za stav věcíCEDIT 01
Rozhovor s klimatologem Alexandrem Ačem o zprávách IPCC, Gretě Thunberg a společenské dopovědnosti vědce.